فرق بین گارانتی (Guarantee) و وارانتی (Warranty): چندی پیش یک دستگاه بخاری برقی فن دار اتوماتیک با مارک معتبر خارجی از نمایندگی معتبری خریدم. اگر چه این محصول را در فروشگاه باز کرده و امتحان کرده بودم ولی بعد از یک روز از کار افتاد.
بخاری را با فاکتورش به فروشگاه بردم، مسئول فروشگاه پس از مختصری آزمایش از درستی موضوع، آدرس تعمیرگاهی در آنسوی شهر را به من داد. من عصبی شدم وگفتم: “یک بخاری برقی مگر چه تجهیزات الکترونیکی دارد که باید تعمیر بشود من فقط ۱ روز استفاده کردم چون گارانتی دارد باید تعویضش کنید.”
گفت: “گارانتی دارد و ما برای شما مجانی تعمیرش می کنیم و سالم به شما تحویل می دهیم تعویض جزء گارانتی نیست به آن وارانتی می گویند!”
به فروشنده معنی گارانتی و وارانتی را توضیح دادم نه تنها تشکر نکرد بلکه خیلی هم عصابی شد گفت: “من بیش از ۱۵ سال دارم فروشندگی می کنم بعد معنی اینها را نمی دانم.”
من که یک تجربه تلخ در بحث کردن مطالب علمی با بعضی از فروشنده ها داشتم از ادامه بحث خودداری کردم (یادتان باشد از بحث کردن در مورد موضوعی که حتی۱۰۰% مطمئن هستید، با فروشنده ها مخصوصاً اگر مشریانی هم حضور داشته باشند خودداری کنید چون فروشنده، مشتریان را به شهادت می گیرند و تقریباً همگی شما را محکوم می کنند!! اگر هم نخندند شانس آوردید شاید یکی از دلایلش! این باشد که چون فروشنده محصول است، لابد باید بیشتر بداند) و آدرس را گرفتم و به تعمیرگاه بردم خوشبختانه در آنجا پس از آوردن و وصل کردن به برق به کار افتاد و چند بار امتحان کرد دید کار می کند.

گارانتی(Guarantee)
گارانتی(Guarantee) یا ضمانت نامه در واقع قراردادی یا تعهدی است که سازنده کالا متعهد می گردد چنانچه آن کالا در مدت زمان معین که در ضمانت نامه (گارانتی) نیز قید گردیده دچار نقص یا ایرادی گردد بدون اخذ وجهی آنرا تعمیر کند (بدون گرفتن اجرت تعمیر و هزینه قطعات) و در صورتی که ایراد وارده اساسی باشد با دستگاه نو تعویض نماید.

وارانتی (Warranty)
وارانتی (Warranty) یا تضمین قطعات، قرارداد یا تعهدی است که سازنده کالا متعهد می گردد چنانچه بعد از اتمام گارانتی دستگاه دچار نقص فنی گردد قطعه آنرا در عوض دریافت هزینه آن در اختیار بگذارد. (پرداخت اجرت تعمیر و هزینه قطعه).
البته اقلاً در ایران بیشتر به گارانتی اهمیت می دهند چون در اغلب موارد با تولید هر دستگاه قطعات آن هم بعد از مدت کوتاهی نیز در بازار موجود خواهد بود شاید بیش از ۵ برابر مدت وارانتی. مثلاً شما ماشین لباس شویی می خرید گارانتی آن یکسال است و احتمالاً تضمین قطعات آن ۵ سال. البته بسیاری از دستگاه ها فقط گارانتی دارند و در مورد وارانتی آن چیزی قید نشده اند.
مثلاً در مورد اتومبیل در ایران معمولاً گارانتی ۱۸۰۰۰ کیلومتر یا ۱۸ ماه است و هر کدام زودتر تمام گردد گارانتی باطل می گردد. ولی تضمین قطعات آن (وارانتی) بطور استاندارد ۵ سال است ولی در مورد اتومبیل های ایرانی چیزی بیش از ۲۰ سال!. (چون اغلب قطعات آن در نمایندگی ها و سایر فروشگاه موجود خواهد بود. جالب است بدانید که ایران بیشتیرین نسبت فروشگاه به جمعیّت را در جهان دارد یعنی به ازای هر ۵ نفر یک مغازه!).
شروع زمان گارانتی به چند گونه است که باید حتماً هنگام خرید دقت نمایید.

  1. مهم ترین یا بهترین حالت وقتی است که در شماره سریال آن قید شده یا اینکه کارت ضمانت کارخانه ای داشته باشد.
  2. نوع دیگر هنگام خرید، فروشنده با ارائه فاکتور و قید تاریخ تضمین می کند (البته بدترین نوع).
  3. آخرین نوع وقتی است که دستگاه را در منزل شما نصب می کنند فاکتور ضمانت می دهند.

در مورد تلفن های موبایل و خیلی از محصولات دیگر در کشورهایی مثل کشور ما چون اجناس بیش از ۵۰% بطور قاچاق وارد کشور شده بسیاری از فروشندگان خودشان (یعنی بدون اطلاع سازنده) محصولات را گارانتی می کنند که واقعاً یک معضل واقعی است. شما پول گارانتی را پرداخت می کنید ولی باید دعا کنید که خراب نشود و گر نه هیچ تعهدی برای قبول گارانتی وجود ندارد (اغلب به بهانه های مختلف مثل ضربه خوردن، آب خوردن و هزار و یک بهانه از قبول گارانتی دستگاه شانه خالی می کنند).
شرکت های چند ملیتی معمولاً گارانتی بین المللی نیز دارند مثلاً اگر شما در دبی لپ تاپی را می خرید در سراسر جهان گارانتی آن معتبر می باشد (البته به جز ایران!!) و این نکته مهمی است که باید در هنگام سفر به خارج در نظر داشته باشید چون شرکت های ایرانی که محصولات برندی را گارانتی می کنند و مورد تأیید رسمی شرکت سازنده نیز است، قبول نمی کند!! (اظهار می دارند که باید در ایران خرید کرده باشید).