واژه دموراژ (Demurrage) یا حق توقف به بازه زمانی اشاره دارد که کانتینر مازاد بر زمان تعیین شده در قرارداد (Laytime) در اختیار صاحب بار قرار دارد. صاحب بار موظف است برای این زمان به شرکت حمل و نقل جریمه پرداخت نماید.

دموراژ نقطه مقابل دیسپاچ است. دیسپاچ زمانی اتفاق می افتد که کانتینر پیش از موعد مقرر بار را خالی می کند. دموراژ برای اولین بار برای کرایه معطلی کشتی بکار برده شد اما به مرور زمان برای کانتینر نیز مورد استفاده قرار گرفت.

فری تایم چیست؟

زمانی که صرف انتقال محصولات می شود هنگام عقد قرار داد برای اجاره کشتی یا کانتینر فاکتور بسیار مهمی است. فری تایم (Free Time) به زمانی گفته می‌شود که صاحب بار می‌تواند بدون پرداخت جریمه کانتینر را در اختیار داشته باشد. و به دو بخش فری تایم مبدا (زمانی که کانتینر خالی برداشته می‌شود تا وقتی که کانتینر پر تحویل محوطه کانتینری می‌شود) و فری تایم مقصد (زمانی که کانتینر پر برداشته می‌شود تا وقتی که خالی شده و تحویل داه می‌شود) تقسیم می شود.

دموراژ یا هزینه معطلی بسته به ابعاد کانتینر و زمان متغیر است و پس از اتمام فری تایم آغاز میگردد.

برای کنترل کردن هزینه دموراژ راههایی وجود دارد برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. بسته به نوع کالای صادراتی و مقصد کالا اگر به هر دلیلی حدس میزنید ممکن است زمان ترخیص کالای شما با تاخیر مواجه شود سعی کنید از سرویس کانتینری استفاده کنید که فری تایم بالاتری داشته باشد.
  2. در واردات سعی کنید موارد قید شده در بارنامه را قبل از حرکت کشتی از مبدا بررسی نمایید تا تعرفه ای در آن قید نشده باشد.
  3. قبل رسیدن بار خود به مقصد فرآیند ترخیص کالا را شروع کنید تا در زمان جلو بیفتید.
  4. در اسرع وقت کانتینر را به شرکت حمل و نقل تحویل دهید و از ثبت تاریخ تحویل آن مطمئن شوید.