بازارچه های مرزی ایران مراکز خریدی هستند که کنار گمرک و در نزدیکی نقاط صفر مرزی احداث می‌شوند. این بازارها به دلیل تنوع کالاها و قیمت‌های مناسب نسبت به سایر نقاط کشور، افراد زیادی را سالانه به سمت خود جذب می‌کنند.

معمولا با توجه به این‌ که خرید و فروش اجناس مختلف در اینگونه بازارها بدون واسطه صورت می‌گیرد، انتظار می‌رود که قیمت کالاها در این بازارها ارزان‌تر از سایر بازارها در نقاط مختلف کشور باشد و این اصلی‌ترین عامل جذابیت آن‌ها برای مردم است.

کشور ما با توجه به داشتن حدود 6000 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای مختلف دارای بازارچه های مرزی زیادی است که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم.

1- بازارچه مرزی ماکو

اگر می‌خواهید به یک بازارچه بزرگ بروید و همه‌ انواع وسایل را در آنجا پیدا کنید به منطقه آزاد ماکو که از بهترین بازارچه های مرزی ایران است بروید. دیدن خود این منطقه آزاد هم خالی از لطف نیست، چرا که دومین منطقه آزاد جهان پس از شانگهای چین است.

در این بازارچه‌ مرزی بزرگ که نسبتا جدید است می‌توانید به راحتی محصولاتی مثل مواد غذایی، وسایل خانگی و البسه با برندهای معتبر را پیدا کنید.

شهرستان ماکو در شمال آذربایجان غربی، یعنی در مرز ترکیه قرار دارد؛ به همین علت لباس‌هایی که در این بازارچه پیدا می‌کنید از برندهای معروف ترکیه است.

در این منطقه دو مجتمع تجاری بزرگ به نام‌های بازراچه مشترک مرزی ساری سو ماکو و بازارچه مشترک مرزی صنم بلاغی پلدشت وجود دارند.

پلدشت وجود دارند.

بازارچه های مرزی ایران

2- بازارچه مرزی سرو

در شهر سرو که یکی از شهرهای آذربایجان غربی است یک بازار مرزی به نام همین شهر وجود دارد. وجود مراکز خرید پوشاک ترک در این نقطه مرزی باعث شده هرروز مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور برای خرید کالاهای موردنیاز خود به این شهر مرزی سفر کنند.

همانطور که گفتیم در این بازار پوشاک، لوازم آرایشی، بهداشتی و… فروخته می‌شود. این بازار که در 1 کیلومتری گمرک قرار دارد، مستقیما اجناس وارد شده از ترکیه را عرضه می‌کند.

بازار مرزی سرو ارومیه از بازارچه های مرزی ایران است که دو بخش دارد.در یک طرف لوازم آرایشی و در طرف دیگر لباس با برندهای اصل ترک به فروش می‌رسد و با قیمتی بسیار پایین‌تر از سایر نقاط کشور می‌توانید از آنها خرید کنید.

همه این مجموعه در مرکز تجاری بین المللی سرو با تمام امکانات به روز حتی امکانات بازی برای کودکان، رستوران، خدمات مادر و کودک و … در این شهر دایر شده است.

سرو

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، سرو، 55 کیلومتر به طرف گمرک سرو

3- بازارچه مرزی جلفا

این بازارچه از بهترین بازارچه های مرزی ایران است که در شهر جلفا، در کنار رودخانه ارس و در مرز ایران با نخجوان قرار دارد. بازارچه مرزی جلفا یکی از بازارهای پررونق استان آذربایجان شرقی است.

جلفا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید در یک بازارچه‌ مرزی است؛ چرا که هم می‌توانید از مجتمع‌های تجاری آن لذت ببرید و هم می‌توانید جاذبه‌های گردشگری آن که بسیار زیاد و زیباست را ببینید.

در این بازارچه مرزی اقلامی چون لوازم خانگی، پوشاک، خوراک، وسایل ورزشی و مسافرت، ماشین‌های سواری و… به فروش می‌رسد.

برای رسیدن به این بازارچه مرزی در جلفا بهترین و آسان‌ترین راه دسترسی از مسیر تبریز به مرند و جلفا است که حدود 1 ساعت و نیم زمان می‌برد.

جلفا

4- بازارچه مرکزی باشماق

اگر به شهر کردستان سفر می‌کنید حتما سری به مریوان و روستای باشماق در آن بزنید. این بازار قدیمی که از سال 1369 مشغول فعالیت است رسما در سال 1373 به عنوان گمرک باشماق افتتاح شد و محل مبادله قومیت کرد و ترک است.

اگر در کردستان به فکر خرید سوغاتی صنایع‌دستی هستید حتما به بازارچه مرکزی باشماق که یکی از بازاچه های مرزی ایران است بروید. در کنار اجناس ایرانی و خارجی مرغوب این مرکز خرید صنایع‌دستی رنگارنگ و پر زرق و برقی به چشم می‌خورد. از میان لباس‌ها و کفش‌های سنتی بازار باشماق، گیوه‌های نخ پنبی آن بسیار اعلا، نرم و سبک است و سوغات بسیار خوبی از استان کردستان است.

شرایط اقامت و مسافرخانه در نزدیکی این بازارچه وجود دارد و شما می‌توانید محلی برای استراحت نیز داشته باشید.

بازارچه های مرزی ایران

5- بازارچه مرزی بانه

اسم بازارچه مرزی بانه را همه ما زیاد شنیده‌ایم. این بازارچه‌ یکی از بازارچه های مرزی ایران است که در استان کردستان قرار دارد و 20 کیلومتری مرز ایران و عراق است.

این روزها بانه به عنوان اصلی ترین مرکز گردشگری برای خرید است. شما با سفر به این شهر می‌توانید به مراکز خرید بزرگ و شیک بروید که از معروف‌ترین پاساژها و مراکز خرید بزرگ می‌توان به مرکز تجارت بین‌الملل پاسارگاد، پاساژ گلستان، مرکز خرید طنین، پاساژ عزیزی، مجتمع تجاری کردستان، مرکز خرید قادری، مرکز خرید کاندیش، مرکز خرید آربابا، پاساژ خیام، پاساژ بهار، مرکز خرید مروارید، مجتمع تجاری زیتون و بسیاری دیگر اشاره کرد.

در بازارچه مرزی بانه اقلام بسیار زیادی را می‌توانید پیدا کنید؛ اقلامی مثل پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌ آرایشی تا لوازم الکترونیکی، تجهیزات صوتی تصویری، لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر، لوازم کوهنوردی، لوازم ورزشی، لوازم خانگی، لوازم تزئینی و کادویی و… را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به راحتی در دسترس شما هستند.

بانه

دقت کنید که برای خرید از بازار بانه و حمل و نقل کالاها به خارج بانه محدودیت‌هایی اعمال شده و اگر بیشتر از سقف تعیین شده خرید کنید، بازرسین و مسئولین مراکز بازرسی اطراف شهر مانع از انتقال کالاها خواهند شد.

6- بازارچه مرزی مهران

بازارچه مرزی مهران از مهم‌ترین بازارچه های مرزی ایران است که با وسعت 14 هکتار در نقطه‌ صفر مرزی بهرام آباد قرار دارد.

این بازارچه که شکلی کوچکتر و محلی‌تر دارد معمولا بازاری خلوت به شمار می‌رود؛ اما در ماه محرم و صفر به علت سفر زائرین کربلا به خصوص در ایام اربعین جمعیت بسیار زیادی در این محل جمع می‌شوند.

بازارچه های مرزی ایران

اگر در زمان سفر اربعین وسیله‌ای را لازم داشتید به این بازار سر بزنید؛ چون قیمت‌های مناسبی نیز دارد و فروشندگان محلی آن از انواع اجناس را برای مراجعان فراهم کرده اند.

6- بازارچه مرزی مریوان

کردستان به علت همجواری با کردستان عراق صاحب بازارهای بسیار خوبی است. در 15 کیلومتری‌ شهر مریوان یکی از بازارچه های مرزی ایران به نام بازارچه مریوان قرار دارد.

در این بازارچه می‌توان محصولاتی چون اجناس الکترونیک، وسایل خانگی، پوشاک و صنایع دستی مانند کفش محلی، لباس مردانه و زیورآلات سنتی زنانه پیدا کرد.

همچنین در این بازار یکی از بهترین و با ارزش‌ترین سوغاتی‌های محلی مریوان یعنی عسل طبیعی (سرشیو) به گردشگران عرضه می‌شود که می‌تواند یک سوغاتی مفید و ارزشمند باشد.

نکته‌ مهم در خرید از بازارچه های مرزی ایران این است که به اصالت کالا دقت نمایید.

بازارچه های مرزی ایران

7- بازارچه مرزی جوانرود

این بازارچه یکی دیگر از بازارچه های مرزی ایران در مرز ایران با کشور عراق است. این بازار نسبتا بزرگ که در استان کرمانشاه شهرستان جوانرود بعد از میدان مولوی واقع شده دارای مراکز تجاری بزرگ و بازارچه‌های مرزی است که در طول سال از مقاصد مهم گردشگران و مسافران به منطقه غرب کشور محسوب می‌شود.

بازارچه مرزی جوانرود در بین مسافران دائمی غرب کشور به ارزانی و مناسب بودن قیمت کالاها معروف است، در این بازار اقلامی چون لوازم الکترونیکی، صوتی تصویری، پوشاک، لوازم منزل و… به فروش می‌رسند و می‌توانید بدون محدودیت از آنها خرید کنید.

همچنین در این محل رستوران و اقامتگاه نیز تعبیه شده است و می‌توان با خیال راحت در آنجا اقامت نمود.

بازارچه مرزی این شهر بیش از ۳۰۰ غرفه دارد و این بازارچه نقش زیادی در رونق گردشگری جوانرود ایفا کرده و در ایام تعطیل میزبان خیل عظیمی از مسافران و مشتریان است. جوانرود از طریق مرز شیخ صله به عراق متصل است.

بازارچه های مرزی ایران

8- بازارچه مرزی بندر ترکمن

دریای خزر در سواحل شرقی خود بندر زیبایی به نام بندر ترکمن دارد که به اسکله‌های خود معروف است؛ در کنار این اسکله ها بازارهای ساحلی و رنگارنگ زیبایی تشکیل شده است که محل کسب درآمد خود مردم ترکمن است.

بازارچه مرزی گمرک بندرترکمن از معروف‌ترین بازارچه های مرزی ایران است که در کنار ساحل دریای خزر و نزدیکی جزیره آشوراده قرار دارد. در این مکان مسافران نوروزی می‌توانند سوغات ترکمنی نظیر فرش، لباس‌های ترکمنی، پشتی و … را تهیه کنند.

از محصولات اصلی بازارچه مرزی بندر ترکمن می‌توان به صنایع‌دستی و ماهی اشاره کرد؛ همچنین اگر می‌خواهید از صنایع دستی ترکمن‌ها خرید کنید در روز دوشنبه به بازار آنها بروید.